Radend-lezen


Radend lezen


Elk kind heeft een eigen manier om te leren lezen. Zo leert de een door eerst alle letters los in het hoofd uit te spreken of zachtjes, zodat hij het zelf hoort en maakt daar vervolgens het woord van. Een andere manier waarop een kind woorden kan leren lezen is door het gokken van wat er zou moeten staan. In sommige gevallen is een kind zowel een spellende als een radende lezer. Het kind kent dan nog vaak niet alle letters in een woord, maar wil de letters ook niet los uitspreken. Je kind bedenkt welke letters en woorden hij al wel kent en raadt vervolgens welk woord er zou moeten staan. Ook kan het zo zijn dat je kind bepaalde klanken nog niet samen kan voegen en en zo gaat raden hoe de klank zou kunnen klinken.


Welke fouten maakt een radende lezer?

Een radende lezer is vaak ook een spellende lezer geweest en maakt veel gebruik van de context. Het lezen van de meeste woorden kan een radende lezer al wel, maar sommige woorden kunnen wat onduidelijk zijn of hij denkt dat het niet in de context past. Als er bijvoorbeeld uit de context blijkt dat het verhaal over een kasteel gaat, maar er staat het woord ‘paleis’, dan is de kans groot dat een radende lezer verwacht dat er kasteel staat. Dit is geen ernstige fout, omdat de lezer de context wel begrijpt, maar een ander woord verwachtte. Paleis en kasteel is eigenlijk hetzelfde. Een ernstige fout die een radende lezer kan maken, is dat hij bepaalde lettercombinaties verkeerd uitspreekt, letters uit een woord weghaalt, of zelfs de hele volgorde van letters verandert. Hierdoor zegt een kind eigenlijk maar wat en is in de meeste gevallen het oorspronkelijke woord niet meer te herkennen. Dit is wel ernstig, omdat je kind hierdoor de tekst niet kan begrijpen.


Oorzaken van radend lezen

Net als bij spellend lezen, zijn er ook verschillende oorzaken die ervoor hebben gezorgd dat je kind radend leest. Enkele oorzaken van radend lezen zijn hetzelfde als de oorzaken van spellend lezen. De oorzaken van radend lezen zijn:

  • Faalangst of gespannenheid. Wanneer je kind onder tijdsdruk een tekst of verschillende woorden moet lezen, kan dit ervoor zorgen dat je kind gaat raden wat er zou moeten staan. Je kind wil dit zo snel mogelijk doen, dat hij of zij minder na gaat denken over welk woord er eigenlijk staat;
  • Een probleem met de directe woordherkenning. Je kind heeft problemen om meteen een woord te zien, dus gaat hij raden wat er zou moeten staan. Je kind noemt het woord welke hij het beste vindt passen gezien de context;
  • Een te snelle leesstijl. Veel kinderen willen snel kunnen lezen, maar wanneer je kind dit eigenlijk niet kan, kan dit ervoor zorgen dat je kind gaat raden wat er zou moeten staan. Je kind kan losse klanken niet zo snel samenvoegen als het zou willen en gaat dus maar raden hoe de klank zou moeten klinken.