Het schooljaar 2023-2024 is inmiddels al weer afgerond. Wat heeft je kind veel geleerd, topper! Zo vlak voor de zomervakantie zijn er nog weer veel nieuwe ouders en kinderen langskomen bij Leerplein Zwolle voor een intakegesprek voor bijles, huiswerkbegeleiding of logopedie. Ieder met zijn eigen verhaal. Wat mooi dat we deze kinderen volgend schooljaar mogen begeleiden.
Ook zijn er weer een heel aantal kinderen gestopt, het doel is behaald, ze kunnen het zelf! Wat fijn om te zien!
Juf Sanne en meester Simon wensen alle ouders en kinderen een fijne zomervakantie!
Zwolse Kinder- en jongerencoaches Nienke Rijkers Leur, Alieke Katoele en Simon Wieringa hebben hun krachten gebundeld om zo het vak van kinder- en jongerencoaching nog zichtbaarder te maken en nog meer kinderen, jongeren en gezinnen te helpen.
Wij hebben als doel dat zoveel mogelijk kinderen, jongeren en gezinnen de weg naar ons als coach weten te vinden zodat zij tijdig de hulp kunnen ontvangen die ze nodig hebben.
Wij bieden laagdrempelige, praktische en kortdurende ondersteuning voor kinderen, jongeren en hun ouders/ verzorgers op het gebied van sociale emotionele ontwikkeling.
Ook willen wij graag samenwerken met andere partners die ondersteunend werken voor kinderen, jongeren en gezinnen, zoals jeugdzorgprofessionals, scholen, gezondheidszorginstellingen en gemeentelijke organisaties.
Wij geloven er namelijk in dat wij, door het brede aanbod dat we bieden en door complementair samen te werken, wij het (mentale) welzijn van kinderen en jongeren nog meer kunnen bevorderen en tevens onze collega’s binnen de jeugdhulp kunnen ontlasten.
De nieuwe Cito Leerling in beeld wordt op steeds meer basisscholen in Zwolle afgenomen. De afname is meestal op de laptop of Chromebook, maar de toets kan ook nog steeds op papier worden gemaakt.
Nieuw bij de versie Leerling in beeld van Cito is dat hij het hele schooljaar door kan worden afgenomen. Er zijn dus geen vaste afnamemomenten meer in januari en juni.
De tekstlengte van de teksten bij begrijpend lezen is ingekort ten opzichte van de oude Cito begrijpend lezen (versie 3.0). Een andere wijziging is dat leerlingen met een dyslexieverklaring gebruik mogen maken van de voorleesfunctie bij begrijpend lezen.
Veel opgaven zijn nog gelijk aan de Cito 3.0 versie. Dit komt doordat de nieuwe Cito Leerling in beeld is ontwikkeld in de coronaperiode, waardoor het niet mogelijk was om op grote schaal onderzoek te doen.
Bij Leerlplein Zwolle oefenen we niet met oude Cito opgaven!
We maken gebruik van speciaal ontwikkelde oefenboeken voor de LVS - toetsen.
Tijdens de lessen maken de leerlingen kennis met de vraagstelling van deze LVS - toetsen.
In schooljaar 2023-2024 maken de leerlingen niet meer de Eindtoets, maar de nieuwe Doorstroomtoets. Met de invoering van deze wetswijziging per 1 augustus 2023 verandert er behoorlijk veel voor de groep 8 leerlingen.
Op uiterlijk 31 januari 2024 krijgen ze het voorlopige schooladvies. In de eerste twee volle weken van februari maken ze de Doorstroomtoets.
De basisscholen mogen zelf kiezen welke doorstroomtoets ze afnemen. De Cito Eindtoets zal verdwijnen. Daarentegen komen er een paar nieuwe aanbieders van Doorstroomtoetsen bij. Op
1 oktober 2023 maakt het ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen bekend uit welke Doorstroomtoetsen de basisscholen kunnen kiezen.
Wil je meer weten over de Doorstroomtoets-training van Leerplein Zwolle? Klik dan op de onderstaande link
25-12-2022 \\ Leerplein Zwolle
Juf Sanne en meester Simon wensen alle leerlingen fijne feestdagen en een mooi 2023!
30-08-2021 \\ Leerplein Zwolle
We zijn weer volledig open! Dat betekent dat je ook weer bijles, huiswerkbegeleiding en logopedie kan volgen op ons kantoor aan de Mannagras 33. Tot snel!
30-09-2021 \\ Leerplein Zwolle
Wist je dat redeneren is te leren? En dat je hierdoor beter kunt begrijpend lezen? Bij Leerplein Zwolle kan je beter leren redeneren met de SMART Training. Tijdens deze training oefent je kind verbanden en inzichten te leggen met stukjes code. Door de code te kraken vergroot je kind zijn redeneervermogen. Vaak combineren we dit met begrijpend lezen. Hierbij wordt namelijk ook een groot beroep gedaan op het redeneervermogen. Wil je meer weten over de SMART training? Dan kan je verder lezen op de pagina SMART Training of stuur een mailtje naar info@leerpleinzwolle.nl
30-08-2021 \\ Leerplein Zwolle
We zijn weer volledig open! Dat betekent dat je ook weer bijles, huiswerkbegeleiding en logopedie kan volgen op ons kantoor aan de Mannagras 33. Tot snel!
16-06-2021 \\ Leerplein Zwolle
Nederland is aan het versoepelen. Er mag steeds een beetje meer. Bij Leerplein Zwolle geven we zoveel mogelijk online videobegeleiding, omdat de Rijksoverheid iedereen heeft opgeroepen om sociale contacten zoveel mogelijk te vermijden. We begrijpen dit en daarom is onze praktijk aan de Mannagras 33 in Stadshagen beperkt geopend voor leerlingen waarbij de online logopedie niet mogelijk of effectief is. We zijn gewoon open en je kan bijles, huiswerkbegeleiding en logopedie online volgen. Ook nieuwe klanten kunnen starten bij Leerplein Zwolle. We maken graag kennis met je tijdens een videogesprek. Of bel 06-40292289. Mailen kan ook naar info@leerpleinzwolle.nl
31-05-2021 \\ Leerplein Zwolle
Bij Leerplein Zwolle geven we vanwege het coronavirus zo veel mogelijk online les. De allerjongsten t/m 4 jaar zijn welkom in onze logopediepraktijk Leerplein Zwolle. In de afgelopen maanden hebben we volledig digiaal lesgegeven. Dit beviel ons zo goed dat online bijles een nieuwe dienst van Leerplein Zwolle is geworden. Dus ook na de zomervakantie blijft het mogelijk om online bijles, huiswerkbegeleiding of logopedie te volgen.
28-02-2021 \\ Leerplein Zwolle
Als het coronavirus geen roet in het eten gooit, maken de leerlingen van groep 8 dit jaar in april gewoon weer de Eindtoets. De vraagstelling van de Eindtoets is anders dan in de reguliere lesmethodes. Daarom kan het voor je kind prettig zijn om kennis te maken met de vraagstelling. In verband met het coronavirus organiseren we dit jaar geen groepstrainingen, maar begeleiden we alle leerlingen individueel. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar, dus meld je snel aan!
04-01-2021 \\ Leerplein Zwolle
Door de sluiting van de scholen volgen de kinderen thuisonderwijs. Dat is een hele opgave! Online lessen volgen, huiswerk maken en dat terwijl de ouders vaak ook moeten thuiswerken. Juf Sanne en meester Simon van Leerplein Zwolle kunnen je kind individueel begeleiden bij het maken van het schoolhuiswerk. Dit doen we door online lessen via Zoom. Heb je interesse in de begeleiding? Bel dan naar 06-40292289 of stuur een mailtje naar info@leerpleinzwolle.nl
10-11-2020 \\ Leerplein Zwolle
Deze maand hebben we van Lerend Brein gehoord dat de Jungle Memory Training stopt te bestaan per 01-01-2021. Dat vinden we natuurlijk erg jammer! De afgelopen jaren hebben bij Leerplein Zwolle meer dan 10 leerlingen fanatiek getraind met Jungle Memory om het werkgeheugen te verbeteren en met succes! Jungle Memory komt oorspronkelijk uit de V.S. en wordt in Nederland ondersteunt door Lerend Brein. Nu heeft het bedrijf achter de Jungle Memory laten weten de software niet meer te updaten. Vandaar dat de training niet meer beschikbaar is voor nieuwe leerlingen. Gelukkig hebben we een passend alternatief voor het trainen van het werkgeheugen, namelijk BrainGymmer. De deze training traint naast het werkgeheugen ook de concentratie, volgehouden aandacht, focus en executieve functies als plannen en organiseren. Zie de pagina over BrainGymmer.
26-10-2020 \\ Leerplein Zwolle
Leerplein Zwolle is vanaf 26 oktober 2020 verhuisd van de Willemsvaart 16a naar de Mannagras 33 te Zwolle.
08-09-2020 \\ Leerplein Zwolle
Na ruim 4 jaar met plezier gewerkt te hebben aan de Willemsvaart 16a, gaat Leerplein Zwolle verhuizen naar Mannagras 33 te Zwolle in de wijk Stadshagen. Op de benedenverdieping zijn twee ruime werkkamers, twee wachtruimtes en een gastentoilet. De komende weken gaan we naast het lesgeven bij Leerplein Zwolle klussen in onze nieuwe werkruimte. Schilderen, een nieuwe vloerleggen en alle spullen verhuizen. Vanaf maandag 19 oktober ontvangen we de kinderen op onze nieuwe locatie, Mannagras 33.
Update 12-07-2020 \\ Leerplein Zwolle
Sinds 17 maart 2020 geven we bij Leerplein Zwolle zoveel mogelijk online videobegeleiding, omdat de Rijksoverheid iedereen heeft opgeroepen om sociale contacten zoveel mogelijk te vermijden. We begrijpen dit en daarom is onze vestiging aan de Willemsvaart 16a beperkt geopend voor leerlingen waarbij de online begeleiding niet mogelijk of effectief is. We zijn gewoon open en je kan bijles, huiswerkbegeleiding en logopedie volgen. Ook nieuwe klanten kunnen starten bij Leerplein Zwolle. We maken graag kennis met je tijdens een videogesprek. Of bel 06-40292289. Mailen kan ook naar info@leerpleinzwolle.nl
06-07-2020 \\ Leerplein Zwolle
Van 6 juli tot en met 14 augustus is het zomervakantie. In de zomervakantie zijn we in principe gesloten. In overleg met juf Sanne zijn er voor haar leerlingen wel mogelijkheden tot het volgen van lessen. Tijdens de zomervakantie zijn we telefonisch (beperkt) bereikbaar en worden e-mails beantwoord.
26-06-2020 \\ Leerplein Zwolle
Zoals bekend worden de maatregelen in de strijd tegen het coronavirus vanaf 1 juli 2020 verder versoepelt. Dat betekent onder andere dat na de zomervakantie alle scholen voor basis-, voortgezet en speciaal onderwijs weer volledig open zullen zijn.
Wij hebben besloten -vooralsnog- zoveel mogelijk via digitale lessen te blijven werken voor kinderen die aan huis bijles krijgen.
We kunnen het risico niet lopen dat wij het coronavirus ergens oppikken en dan zo "gemakkelijk" kunnen verspreiden, omdat we bij zoveel kinderen achter elkaar thuis komen waarbij we geen afstand kunnen houden en we ons ook niet aan de afspraken rondom handen wassen kunnen houden.
Dat betekent concreet dat er ook na de zomervakantie door meester Simon of juf Sanne géén bijles/huiswerkbegeleiding aan huis wordt gegeven.
24-04-2020 \\ Leerplein Zwolle
Afgelopen dinsdag hoorden we tijdens de persconferentie van de minister-president dat de maatregelen in de strijd tegen het coronavirus voor de opening van scholen verruimd worden. Kinderen gaan vanaf 11 mei dus (gedeeltelijk) weer naar school. Maar wat betekent dit nu voor de bijles, huiswerkbegeleiding en logopedie bij Leerplein Zwolle? In dit nieuwsbericht vertellen we je er meer over.
Feestdagen en de meivakantie
Op Koningsdag (maandag 27 april), Hemelvaartsdag (donderdag 21 mei) en Tweede Pinksterdag (maandag 1 juni) vinden er geen digitale afspraken plaats. De lesmomenten kunnen verzet worden naar een ander moment in die week.
In de meivakantie is het mogelijk om door te gaan met het volgen van digitale bijles, huiswerkbegeleiding en logopedie. Vraag aan de juf/meester naar de mogelijkheden. In mei ontvang je een nieuw nieuwsbericht met nieuwe informatie.
16-03-2020 \\ Leerplein Zwolle
We hopen dat het met jullie allemaal goed gaat. Nadat we even hebben moeten wennen aan de videolessen, zijn we nu heel blij dat we jullie op deze manier kunnen blijven helpen. In deze nieuwsbrief willen we jullie graag bijpraten over wat het verlengen van de maatregelen van de overheid tegen het coronavirus voor Leerplein Zwolle betekent.
Videobijles
De maatregelen van de overheid in strijd tegen het coronavirus, zijn door de overheid verlengd tot en met 28 april 2020. Dat betekent in de praktijk dat er geen bijlessen en huiswerkbegeleiding bij ons op kantoor zullen plaatsvinden tot na de meivakantie. Voor logopedie geldt in principe hetzelfde, alleen valt logopedie niet onder de bepalingen van het onderwijs, maar onder de maatregelingen voor paramedici en contactberoepen.
We gaan ervan uit dat iedereen die volgende week bijles volgt, akkoord gaat met het nieuwe tarief. Indien je niet akkoord gaat, kun je dat z.s.m. per mail laten weten aan jouw juf of meester. Dan maken we een nieuwe afspraak!
De cito groepstrainingen voor groep 5, 6 en 7 die gepland waren in de meivakantie, kunnen niet door gaan. De ouders van kinderen die zich al hadden aangemeld, zijn hiervan al eerder op de hoogte gebracht.
28-02-2020 \\ Leerplein Zwolle
Alle kinderen in groep acht krijgen van hun juf of meester op school een advies over het best passende voortgezet onderwijs. Daarbij wordt gekeken naar leerprestaties, maar o.a. ook naar inzet en werkhouding. Basisscholen moeten vóór 1 maart een definitief schriftelijk school-advies geven. In april vindt vervolgens de afname van de eindtoets plaats (bv. IEP, Route 8 of Cito). Wanneer de eindtoets beter is gemaakt dan het advies, moet de school het advies heroverwegen en kan het advies worden bijgesteld in overleg met het kind en ouders. Is het resultaat van de eindtoets minder goed dan verwacht? Dan past de basisschool het schooladvies niet aan. Wil je meer informatie? Vraag het je juf of meester!
Groepstrainingen
In de maart en de meivakantie zijn er verschillende groepstrainingen gepland. Het is mogelijk om extra te oefenen voor de Cito of IEP toets, waarin gewerkt wordt aan rekenen, taal, begrijpend lezen, schrijven, spelling en studievaardigheden. Met name vraagstelling (meerkeuze) en technieken leren om makkelijker het goede antwoord te vinden staan centraal. Naast Cito- of eindtoetstraining, staat er ook een rekenbootcamp en een snelcursus werkwoordspelling op het programma.
24-01-2020 \\ Leerplein Zwolle
Eén op de vijf universitaire masters is ontoegankelijk voor hbo-afgestudeerden. Dat heeft de Inspectie van het Onderwijs uitgezocht. Sommige universiteiten, die van Eindhoven en Wageningen bijvoorbeeld, laten vrijwel iedereen toe, zo nodig na een schakelprogramma, maar bij de Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam houdt de helft van de masters de deur potdicht voor hbo’ers. Het wordt steevast als argument gebruikt bij leerlingen die onder hun kunnen werken: ach, je kunt altijd nog opklimmen! Maar dat is in Nederland niet waar. Alle overgangen bij dat klimmen – van vmbo naar havo, van havo naar vwo, van mbo naar hbo en van hbo naar universiteit – zijn moeilijk neembare hindernissen.
Een van de belangrijkste oorzaken is dat de belangen van onderwijsinstellingen vóór de kansen van leerlingen en studenten gaan en dat instellingen die vrijheid krijgen. Een van de belangrijkste gevolgen is dat de kansenongelijkheid in Nederland toeneemt. ‘Een op de drie kinderen met rijke ouders krijgt een vwo-advies. Voor kinderen van ouders met een lager inkomen is dat ongeveer 15 procent., aldus het CBS. Zou dat komen doordat kinderen van arme ouders zo veel dommer zijn? Nee, het heeft met de opleiding van de ouders te maken. ‘Wanneer we kinderen met dezelfde intelligentie vergelijken, zien we dat leerlingen met hoogopgeleide ouders twee keer zo vaak doorstromen naar een hoger onderwijsniveau.’ Twee keer zo vaak! Dat is heel onrechtvaardig.
Hoogste tijd voor actieplannen en taskforces. Maar vooralsnog gebeurt er weinig. Volgens het Centraal Planbureau moet de eindtoets voor leerlingen in groep 8 weer een belangrijkere rol gaan spelen bij het schooladvies. Dat is eerlijker en geeft onbewuste vooroordelen en verwachtingspatronen minder kans. Kansen afsnijden, van basisschool tot universiteit – dat zou niemand moeten doen.
Bron: Volkskrant (april, 2019)
29-11-2019 \\ Leerplein Zwolle
Het is BLACK FRIDAY. Ook bij Leerplein Zwolle betekent dit tijd voor een actie!
Dit schooljaar worden verschillende groepstrainingen aangeboden. Schrijf je je kind nu in voor drie van deze trainingen? Dan betaal je maar voor twee trainingen!
De actie werkt als volgt:
- Klik op de button hieronder
- Kies drie trainingen en voeg ze toe aan je winkelmandje
- Volg de stappen in het stappenplan
- Reken de trainingen af, je bent direct aangemeld voor de gekozen trainingen.
- Je ontvangt per mail een bevestiging van de inschrijving.
Heb je je de afgelopen periode al opgegeven voor één van de groepstrainingen en óók al betaald? Ook voor jou geldt deze actie! Neem dan even contact met ons op door een e-mail te sturen naar info@leerpleinzwolle.nl!
15-09-2019 \\ Volkskrant
De eerste van vele schorsingen tijdens mijn Hengelose middelbareschooltijd was na een aanvaring met mijn leraar scheikunde. Hij vertelde in de les over chemische processen bij Unilever, maar sprak de naam van dat bedrijf op zijn Engels uit − Joenileffer. Onbegrijpelijk vond ik dat, ik had toch zeker op het Journaal gehoord dat het een Nederlands bedrijf was? Toch hield de leraar voet bij stuk, waarop een discussie ontstond die leidde tot mijn verwijdering.
De hele column van Sander Schimmelpenninck kan je lezen bij de Volkskrant.
28-08-2019 \\ NOS Journaal
De kennis van zinsontleding en -functies onder eindexamenscholieren in Nederland en Vlaanderen is de afgelopen tien jaar flink achteruitgegaan. Onderzoekers van de Universiteit Gent spreken van een alarmerende daling in de resultaten voor grammatica.
Ze herhaalden een onderzoek uit 2008, waarbij op dezelfde scholen in Nederland en Vlaanderen in totaal 362 leerlingen opdrachten kregen over spelling en grammatica (.pdf). In wat de wetenschappers zelf een beperkt onderzoek noemen, moesten de kinderen woorden verbeteren, werkwoorden vervoegen, woordsoorten herkennen en zinnen ontleden.
Het hele artikel vindt je op NOS.nl
01-06-2019 \\ Het College voor Toetsen en Examens
Deze animatie geeft een beeld van de leerlingrapportage van de Centrale Eindtoets. Je krijgt inzicht in de verschillende onderdelen zoals standaardscore, percentielscore en domeinanalyse en wat ze betekenen.
Heb je vragen over de leerlingrapportage van je zoon of dochter? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee.
Op de website van Het College voor Toetsen en Examens vind je meer informatie.
03-05-2019 \\ Wij-leren
De afname en het gebruik van de Centrale Eindtoets in groep 8 is een maatschappelijk thema dat voor veel discussie zorgt. En terecht, alle ouders, leerlingen en leraren hebben er op enig moment mee te maken. Er is ook veel discussie omdat er nogal wat problemen met de Eindtoets zijn.
Sinds schooljaar 2015 – 2016 is de Eindtoets qua afname verplaatst naar een later tijdstip in het schooljaar, zodat de uitslag pas bekend is ná het opstellen van het schooladvies door de school. Dat is een beweging ten goede, zodat scholen niet blindvaren op de uitslag van een nogal smalle toets.
Het belangrijkste probleem van de Eindtoets is de beperkte dekkingsgraad. Een centrale eindtoets wekt de suggestie dat de toets een realistische weergave is van de leerstof die er in de basisschoolperiode aangeboden is. Niets is echter minder waar. De eindtoets is een bijzonder smalle representatie van de houding, kennis en vaardigheden waar in de acht jaar durende basisschoolperiode aan gewerkt wordt. De inhoud van de eindtoets dekt maximaal 30% af van de kerndoelen voor het basisonderwijs.
Op de website van Wij-leren vind je meer informatie.
23-04-2019 \\ Onderwijsland
Vorig jaar zijn opnieuw meer kinderen niet naar school gegaan dan het jaar ervoor. En dat terwijl het ministerie van Onderwijs met de scholen, leerplichtambtenaren en alle andere betrokkenen heeft afgesproken dat er volgend jaar geen kind meer langer dan drie maanden thuis mag zitten. Dat gaat niet lukken, erkent minister Slob.
Versneld extra maatregelen
De minister maakt zich "grote zorgen'' over de thuiszitters, schrijft hij aan de Tweede Kamer. Daarom nemen het ministerie en de andere betrokkenen "versneld extra maatregelen''. De samenwerkingsverbanden waarin scholen overleggen waar een leerling het beste af is, worden bijvoorbeeld wettelijk verplicht om iemand aan te stellen die bij blijvende onenigheid de knoop doorhakt. Zo wil Slob voorkomen dat er een patstelling ontstaat en een oplossing voor een kind uitblijft.
Op de website van de Onderwijsland vind je meer informatie.
01-03-2019 \\ Rijksoverheid
Rekenen
Op 23 januari vond het algemeen overleg rekenen plaats. Daarover zijn vier moties aangenomen. Dit betekent dat de centrale rekentoets vanaf komend schooljaar (2019-2020) verdwijnt. Rekenonderwijs blijft wel belangrijk. Voor leerlingen die in de bovenbouw wiskunde hebben wordt rekenen onderdeel van dat vak, binnen de kaders van de huidige examenprogramma’s. Voor leerlingen zonder wiskunde is in een van de moties voorgesteld om een schoolexamen te introduceren. Dit wordt nog nader uitgewerkt.
Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie.
06-02-2019 \\ Rijksoverheid
Net als in de afgelopen jaren ontvangen leerlingen in groep 8 uiterlijk 1 maart hun schooladvies. De basisschool kan een schooladvies voor één schooltype of voor twee schooltypes geven. Bijvoorbeeld een havo-advies of een vmbo gl-tl/havo-advies. Na de afname van de eindtoets volgt nog een eindtoetsadvies. Wilt u meer weten over de adviezen die u aan uw leerlingen kunt geven? Kijk dan op de speciale pagina op Rijksoverheid.nl.
Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie.
05-01-2019 \\ Rijksoverheid
Scholen bepalen zelf hoe zij de ontwikkeling van kleuters volgen. De verplichting om ook in groep 1/2 toetsen af te nemen is al sinds 2013 geschrapt uit het inspectiekader. In het regeerakkoord is afgesproken dat scholen binnen het leerlingvolgsysteem voor kleuters geen gebruik meer kunnen maken van schoolse LVS-toetsen. Er blijft ruimte voor het gebruik van observatie-instrumenten. Deze instrumenten moeten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Vanaf 2021 geen schoolse LVS-toetsen meer voor kleuters
In het regeerakkoord is afgesproken dat scholen binnen het leerlingvolgsysteem voor kleuters geen gebruik meer kunnen maken van schoolse LVS-toetsen. Er blijft wel ruimte voor het gebruik van observatie-instrumenten. Die instrumenten dienen bovendien inhoudelijke, diagnostische informatie op te leveren over de ontwikkeling van een kleuter. Dit zal waarschijnlijk vanaf januari 2021 gaan gelden.
Observatie-instrumenten, wel genormeerd, maar anders
Scholen hebben behoefte aan een objectief beeld van de ontwikkeling van een leerling. Dit stelt eisen aan de observatie-instrumenten, bijvoorbeeld dat ze zijn genormeerd. Voor de normering van observatie-instrumenten voor kleuters wordt gedacht aan bredere leeftijdsnormen. De normering zal in ieder geval anders moeten zijn dan die van de 'traditionele' LVS-toetsen, waarvoor de vaardigheidsniveaus I t/m V of A t/m E gangbaar zijn.
Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie.
10-12-2018 \\ Redactie van Leerplein Zwolle
Heb jij al gehoord over onze speciale Citotraining op 3 en 4 januari 2019? In de kerstvakantie kun je bij ons terecht voor een drie uur durende citotraining, waarin we in kleine groepjes nog eens oefenen met de vraagstelling. Deze training kost €75,00 p.p. Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar info@leerpleinzwolle.nl en via het aanmeldformulier.
02-12-2018 \\ Rijksoverheid
Alle leerlingen moeten in groep 8 van de basisschool de eindtoets maken. De eindtoets vindt elk jaar plaats tussen 15 april en 15 mei. De verplichte week meivakantie valt dit schooljaar van 27 april tot en met 5 mei 2019. Scholen hebben voor aanvang van het schooljaar bepaald, of zij een tweede week meivakantie inplannen (de adviesweek voor een eventuele tweede week meivakantie is de week van 20 tot en met 27 april).
In 2019 kunnen scholen kiezen verschillende toetsen. De afnamedata zijn als volgt:
Centrale Eindtoets:
De Centrale Eindtoets op papier wordt afgenomen op dinsdag 16 en woensdag 17 april. Op donderdag 18 april 2019 kan het facultatieve onderdeel wereldoriëntatie worden afgenomen.
De digitale Centrale Eindtoets kan worden afgenomen in de periode van maandag 15 tot en met donderdag 18 april, van dinsdag 23 tot en met vrijdag 26 april, van maandag 6 tot en met vrijdag 10 mei of van maandag 13 tot en met woensdag 15 mei 2019.
IEP Eindtoets:
De IEP Eindtoets wordt afgenomen op dinsdag 16 en woensdag 17 april 2019.
ROUTE 8:
ROUTE 8 kan worden afgenomen tussen 15 april en 15 mei 2019. De school bepaalt binnen deze termijn zelf de datum, in overleg met de toetsaanbieder.
12-11-2018 \\ Redactie van Leerplein Zwolle
Kun je wel een beetje hulp gebruiken bij het schrijven van je Sinterklaasgedicht? Je leert in deze workshop hoe een gedicht is opgebouwd en je krijgt tips voor het maken van jouw Sinterklaasgedicht. Je gaat met een mooi gedicht, versierd en wel, naar huis!
Meld je aan via onderstaande website:
06-11-2018 \\ Redactie van Leerplein Zwolle
Vandaag belde Annabelle Zandbergen van het NOS Jeugdjournaal voor een telefonisch interview over de Cito-Toetsen, zo gaaf! Spreek je ineens met de NOS. We hebben gesproken over het oefenen voor de Cito toetsen. Bij Leerplein Zwolle doen we dat door de kinderen kennis te laten maken met de vraagstelling van Cito en door tegelijkertijd kennis achterstanden op te sporen en weg te werken. Zo wordt een kind echt vaardiger en krijgt het in groep 8 een passend schooladvies. Succes met de voorbereidingen van de reportage Annabelle!
10-10-2018 \\ Redactie van Leerplein Zwolle
Bijna iedereen heeft ze wel in huis, die apparaten waar je kinderen urenlang achter zitten. We hebben het natuurlijk over de tablet en de smartphone. Kinderen zitten tegenwoordig veel vaker achter een scherm dan voorheen. Je kind kan uren achter de tablet, iets wat jij ongetwijfeld wat minder vindt. Natuurlijk wil jij dat je kind plezier heeft, maar is een tablet daar nou zo geschikt voor? Waar een tablet wél geschikt voor is, is het downloaden van apps voor je kinderen, waardoor je kinderen spelen én leren. En dat allemaal tegelijkertijd! Hoe dan, vraag je je vast af. In een tijd waarin alles om internet en de smartphone draait, komen er steeds meer educatieve apps beschikbaar voor kinderen. Dit zijn apps waarmee kinderen spelenderwijs leren rekenen, spellen of lezen. Er zijn al duizenden apps beschikbaar om zo te downloaden op een smartphone of tablet, maar welke zijn nou het beste? Lees dan het artikel "De 25 leukste apps waar je kind echts iets van leert".
27-09-2018 \\ Rijksoverheid
De eindtoetsen verschilden de afgelopen jaren in de toetscategorieën die ze gebruikten. Vanaf dit schooljaar hanteren alle toetsaanbieders dezelfde categorieën voor het toetsadvies: vijf brede adviezen, bijvoorbeeld ‘vmbo gl-tl/havo’, en het enkelvoudige advies ‘vwo’. Zie ook de infographic. In overleg met het ministerie van OCW, de Inspectie van het Onderwijs en de PO-Raad hebben de toetsaanbieders gezamenlijk voor deze categorieën gekozen. De reden hiervoor is dat het toetsadvies nu – ongeacht de toets die een leerling maakt – een zo goed mogelijke inschatting geeft van de schoolsoort in het voortgezet onderwijs die het best past bij de leerling.
Totstandkoming van het advies
Aan de totstandkoming van het schooladvies zelf verandert niets: de lerarenteams van de basisschool bepalen het schooladvies. Het eindtoetsadvies dient hierbij als tweede gegeven. De vernieuwde categorieën voor de eindtoetsadviezen dragen hier op een positieve manier aan bij. Het proces van de totstandkoming van het definitieve schooladvies wordt in de infographic in beeld gebracht.
Schooladvies voor 1 of 2 schooltypes
De basisschool kan een schooladvies voor 1 schooltype of voor 2 schooltypes geven. Bijvoorbeeld een havo-advies of een vmbo-gl-tl/havo-advies. Een middelbare school mag van een basisschool niet vragen om een schooladvies voor 1 schooltype te geven.
Eindtoetsadvies voor 2 schooltypes of vwo
Vanaf het schooljaar 2018/2019 zijn de adviescategorieën van alle eindtoetsen hetzelfde, namelijk:
Het definitieve schooladvies van de basisschool mag wel uit 1 of 2 schooltypes bestaan.
Kijk voor meer informatie over de eindtoets en het schooladvies en de vernieuwde categorieën voor de toetsadviezen op de website Rijksoverheid.nl.
01-09-2018 \\ Redactie Leerplein Zwolle
Kinderen die complimenten krijgen over hun intelligentie spelen vaker vals. Zo blijkt uit een onderzoek van de Hangzhou Normal University, de universiteit van California en de universiteit van Toronto.
De onderzoekers zeggen dat het roemen en het complimenteren van kinderen een veelgebruikte manier is om ze te belonen. Het is makkelijk, het kost geen moeite en het kind krijgt hierdoor een goed gevoel. Als dit belonen niet terecht is of niets met de prestatie te maken heeft, zit er een ongewild nadeel aan volgens de onderzoekers. Het zou er namelijk voor zorgen dat kinderen minder gemotiveerd raken om te presteren als hiervoor geen beloning krijgen. Ook spelen ze vaker vals dan de kinderen die geen complimenten krijgen over hun intelligentie en het moeten doen met een ‘goed gedaan’ en dan kinderen die helemaal geen complimenten krijgen voor hun prestatie.
Voor dit onderzoek is het gedrag van in totaal 300 kinderen bestudeerd met de leeftijd van drie en vijf jaar. Ze kregen de opdracht om een raadspel te doen. De onderzoekers zeiden telkens tegen de kinderen dat ze goed hadden gegokt. De leeftijdsgroep is door drieën gedeeld. De eerste groep kreeg de woorden ‘jij bent zo slim’ te horen en werd dus beloond voor zijn intelligentie, de tweede groep hoorde ‘goed gedaan’ en werd beloond voor zijn prestatie en de derde groep kreeg geen commentaar. Hierna volgde het echte experiment. De kinderen werden alleen gelaten in een ruimte met de kaarten. De kinderen mochten niet op de kaarten kijken. Ze werden hierbij gefilmd om later te kunnen zien hoeveel kinderen er toch op de kaarten hebben gekeken.
Het resultaat van het onderzoek was dat kinderen die werden beloond om hun intelligentie vaker vals speelden dan de kinderen die werden beloond op hun prestatie. Meer dan de helft van de 3-jarige kinderen speelde vals nadat de kinderen werden beloond voor hun intelligentie. Bij de kinderen die werden geprezen voor hun prestatie en die geen beloning hebben ontvangen ligt dit percentage een stuk lager. De percentages voor de 5-jarige kinderen liggen iets lager. De percentages bij de jongens liggen het hoogst, terwijl de percentages van de meisjes het laagst zijn. In alle gevallen spiekten de kinderen die slim genoemd werden veel vaker dan de rest.
Waarschijnlijk promoot deze zogenoemde ‘’intelligentie lof’’ het valsspelen, omdat het een vorm is die aangeeft dat er bij het kind een stabiel vermogen aanwezig is, oftewel intelligentie, wat de basis vormt voor prestatie, aldus onderzoeker Cimpian. Onderzoeker Zhao beweert dat als een kind slim genoemd wordt, hij graag deze reputatie wil behouden en dus zal moeten valsspelen om deze status te behouden. Bij de vijfjarigen speelt dit iets minder. De verhoudingen tussen de percentages van de drie- en de vijfjarigen was hetzelfde, wat betekent dat een kind van drie jaar oud al gevoelig is voor het verschil tussen een beloning voor zijn intelligentie en een beloning voor zijn prestatie en dat hun begrip van intelligentie overlapt met die van de oudere kinderen.
02-08-2018 \\ NOS.nl
Het basisonderwijs dreigt het nieuwe schooljaar in te gaan met een tekort van bijna 1300 onderwijzers. Waar scholen de afgelopen jaren vacatures over het algemeen nog op het laatste moment wisten in te vullen, vallen er nu blijvende gaten. Bijna een kwart (22,4 procent) van de schoolbesturen bereidt zich voor op die situatie.
Voorzitter Rinda den Besten van de PO-Raad zegt zich ernstig zorgen te maken. "We kampen met een groot probleem waar niet alleen leerlingen, maar op den duur de hele maatschappij de dupe van wordt. Daar krijgen kinderen mee te maken en het leidt tot onzekerheid bij ouders: hoe gaat het komend schooljaar eruit zien?"
Het hele artikel kan je lezen op NOS.nl
21-07-2018 \\ Nieuws
De kinderen hebben het afgelopen jaar veel geleerd. Ze hebben geoefend met rekenen, taal, begrijpend lezen, spelling, woordenschat, NIO training en Cito-training. Veel kinderen kwamen naar logopedie en ook onze kindercoaches mochten verschillende kinderen begeleiden.
Verder verhuisden we in de zomervakantie naar onze nieuwe kamer, namen afscheid van juf Imke en hebben meester Christian inmiddels welkom geheten.
Meester Simon en juf Sanne deden een cursus bedrijfshulpverlening, meester Simon volgde de cursus SMART en juf Sanne deed de cursus Acoustic Pioneer.
Vanaf mei werd de Algemene Verordening Gegevens-bescherming gehandhaafd, waardoor wij hard gewerkt hebben om aan alle regelgeving te voldoen.
In deze nieuwsbrief lees je onder andere over de nieuwe groepstrainingen in het komende schooljaar.
31-05-2018 \\ Algemeen
Vandaag bestaat Leerplein Zwolle precies 5 jaar en dat wordt met de kinderen uitgebreid gevierd! Iedereen krijgt een cadeautje en wat lekkers! Op naar het volgende jubileum!
Leerplein Zwolle
Mannagras 33
8043 KC Zwolle
in de wijk Stadshagen
Maandag t/m vrijdag
9:00 - 20.00 uur
Zaterdag
9:00 - 12.00 uur
Zondag
Gesloten
Cito training
© 2024 Leerplein Zwolle