Nieuws

Augustus 2018

Leerplein Zwolle geeft bijles, huiswerkbegeleiding, logopedie en trainingen voor kinderen van de basisschool en het voortgezet onderwijs.

Leren is leuk, ontwikkelen is fijn, ik mag mezelf zijn!

Vragen?

Bel 06-40292289

Nieuws van Leerplein Zwolle

 

Oktober 2018

Meisje speelt met app op tablet

De 25 leukste apps waar je kind echt iets van leert

10-10-2018 \\ Redactie van Leerplein Zwolle

 

Bijna iedereen heeft ze wel in huis, die apparaten waar je kinderen urenlang achter zitten. We hebben het natuurlijk over de tablet en de smartphone. Kinderen zitten tegenwoordig veel vaker achter een scherm dan voorheen. Je kind kan uren achter de tablet, iets wat jij ongetwijfeld wat minder vindt. Natuurlijk wil jij dat je kind plezier heeft, maar is een tablet daar nou zo geschikt voor? Waar een tablet wél geschikt voor is, is het downloaden van apps voor je kinderen, waardoor je kinderen spelen én leren. En dat allemaal tegelijkertijd! Hoe dan, vraag je je vast af. In een tijd waarin alles om internet en de smartphone draait, komen er steeds meer educatieve apps beschikbaar voor kinderen. Dit zijn apps waarmee kinderen spelenderwijs leren rekenen, spellen of lezen. Er zijn al duizenden apps beschikbaar om zo te downloaden op een smartphone of tablet, maar welke zijn nou het beste? Lees dan het artikel "De 25 leukste apps waar je kind echts iets van leert".

 

 

September 2018

Eindtoetsadviezen overgang van de basisschool naar de middelbare school

Eindtoetsadviezen

Overgang van de basisschool naar de middelbare school

27-09-2018 \\ Rijksoverheid

 

De eindtoetsen verschilden de afgelopen jaren in de toetscategorieën die ze gebruikten. Vanaf dit schooljaar hanteren alle toetsaanbieders dezelfde categorieën voor het toetsadvies: vijf brede adviezen, bijvoorbeeld ‘vmbo gl-tl/havo’, en het enkelvoudige advies ‘vwo’. Zie ook de infographic. In overleg met het ministerie van OCW, de Inspectie van het Onderwijs en de PO-Raad hebben de toetsaanbieders gezamenlijk voor deze categorieën gekozen. De reden hiervoor is dat het toetsadvies nu – ongeacht de toets die een leerling maakt – een zo goed mogelijke inschatting geeft van de schoolsoort in het voortgezet onderwijs die het best past bij de leerling.

 

Totstandkoming van het advies

Aan de totstandkoming van het schooladvies zelf verandert niets: de lerarenteams van de basisschool bepalen het schooladvies. Het eindtoetsadvies dient hierbij als tweede gegeven. De vernieuwde categorieën voor de eindtoetsadviezen dragen hier op een positieve manier aan bij. Het proces van de totstandkoming van het definitieve schooladvies wordt in de infographic in beeld gebracht.

 

Kijk voor meer informatie over de eindtoets en het schooladvies en de vernieuwde categorieën voor de toetsadviezen op de website Rijksoverheid.nl.

 

 

Jongen met waterpistool speelt vals

Hoe jij ervoor zorgt dat jouw kind valsspeelt

01-09-2018 \\ Redactie Leerplein Zwolle

 

Kinderen die complimenten krijgen over hun intelligentie spelen vaker vals. Zo blijkt uit een onderzoek van de Hangzhou Normal University, de universiteit van California en de universiteit van Toronto.

 

De onderzoekers zeggen dat het roemen en het complimenteren van kinderen een veelgebruikte manier is om ze te belonen. Het is makkelijk, het kost geen moeite en het kind krijgt hierdoor een goed gevoel. Als dit belonen niet terecht is of niets met de prestatie te maken heeft, zit er een ongewild nadeel aan volgens de onderzoekers. Het zou er namelijk voor zorgen dat kinderen minder gemotiveerd raken om te presteren als hiervoor geen beloning krijgen. Ook spelen ze vaker vals dan de kinderen die geen complimenten krijgen over hun intelligentie en het moeten doen met een ‘goed gedaan’ en dan kinderen die helemaal geen complimenten krijgen voor hun prestatie.

 

Voor dit onderzoek is het gedrag van in totaal 300 kinderen bestudeerd met de leeftijd van drie en vijf jaar. Ze kregen de opdracht om een raadspel te doen. De onderzoekers zeiden telkens tegen de kinderen dat ze goed hadden gegokt. De leeftijdsgroep is door drieën gedeeld. De eerste groep kreeg de woorden ‘jij bent zo slim’ te horen en werd dus beloond voor zijn intelligentie, de tweede groep hoorde ‘goed gedaan’ en werd beloond voor zijn prestatie en de derde groep kreeg geen commentaar. Hierna volgde het echte experiment. De kinderen werden alleen gelaten in een ruimte met de kaarten. De kinderen mochten niet op de kaarten kijken. Ze werden hierbij gefilmd om later te kunnen zien hoeveel kinderen er toch op de kaarten hebben gekeken.

 

Het resultaat van het onderzoek was dat kinderen die werden beloond om hun intelligentie vaker vals speelden dan de kinderen die werden beloond op hun prestatie. Meer dan de helft van de 3-jarige kinderen speelde vals nadat de kinderen werden beloond voor hun intelligentie. Bij de kinderen die werden geprezen voor hun prestatie en die geen beloning hebben ontvangen ligt dit percentage een stuk lager. De percentages voor de 5-jarige kinderen liggen iets lager. De percentages bij de jongens liggen het hoogst, terwijl de percentages van de meisjes het laagst zijn. In alle gevallen spiekten de kinderen die slim genoemd werden veel vaker dan de rest.

 

Waarschijnlijk promoot deze zogenoemde ‘’intelligentie lof’’ het valsspelen, omdat het een vorm is die aangeeft dat er bij het kind een stabiel vermogen aanwezig is, oftewel intelligentie, wat de basis vormt voor prestatie, aldus onderzoeker Cimpian. Onderzoeker Zhao beweert dat als een kind slim genoemd wordt, hij graag deze reputatie wil behouden en dus zal moeten valsspelen om deze status te behouden. Bij de vijfjarigen speelt dit iets minder. De verhoudingen tussen de percentages van de drie- en de vijfjarigen was hetzelfde, wat betekent dat een kind van drie jaar oud al gevoelig is voor het verschil tussen een beloning voor zijn intelligentie en een beloning voor zijn prestatie en dat hun begrip van intelligentie overlapt met die van de oudere kinderen.

 

Jongen kijkt boos

 

Het basisonderwijs dreigt het nieuwe schooljaar in te gaan met een tekort van bijna 1300 onderwijzers. Waar scholen de afgelopen jaren vacatures over het algemeen nog op het laatste moment wisten in te vullen, vallen er nu blijvende gaten. Bijna een kwart (22,4 procent) van de schoolbesturen bereidt zich voor op die situatie.

 

Voorzitter Rinda den Besten van de PO-Raad zegt zich ernstig zorgen te maken. "We kampen met een groot probleem waar niet alleen leerlingen, maar op den duur de hele maatschappij de dupe van wordt. Daar krijgen kinderen mee te maken en het leidt tot onzekerheid bij ouders: hoe gaat het komend schooljaar eruit zien?"

 

Het hele artikel kan je lezen op NOS.nl

Juli 2018

B8

06-07-2018

Op maandag 10 september 2018 start de Cito training B8. Er zijn nog twee plekken beschikbaar, dus schrijf je snel in!

 

De zomernieuwsbrief is uit!

21-07-2018 \\ Nieuws

 

De kinderen hebben het afgelopen jaar veel geleerd. Ze hebben geoefend met rekenen, taal, begrijpend lezen, spelling, woorden-schat, NIO training en Cito-training. Veel kinderen kwamen naar logopedie en ook onze kindercoaches mochten verschillende kinderen begeleiden.

 

Verder verhuisden we in de zomervakantie naar onze nieuwe kamer, namen afscheid van juf Imke en hebben meester Christian inmiddels welkom geheten.

 

Meester Simon en juf Sanne deden een cursus bedrijfshulpverlening, meester Simon volgde de cursus SMART en juf Sanne deed de cursus Acoustic Pioneer.

 

Vanaf mei werd de Algemene Verordening Gegevens-bescherming gehandhaafd, waardoor wij hard gewerkt hebben om aan alle regelgeving te voldoen.

 

In deze nieuwsbrief lees je onder andere over de nieuwe groepstrainingen in het komende schooljaar.

 

 

Passend onderwijs

09-07-2018

Op veel plekken wordt hard gewerkt om kinderen en jongeren passend onderwijs te bieden en hen daarbij goed te ondersteunen. Daar komen mooie dingen uit voort. Tegelijkertijd zijn er nog verbeteringen nodig

Zomer aan het strand

21-07-2018

Voor deze zomerbeleving hoef je dit jaar niet verweg te gaan. De Wythmenerplas in Zwolle is al ver genoeg!

 

Leerplein Zwolle wenst iedereen een fijne zomervakantie toe!

Juni 2018

Huiswerk maken
Leesboeken

14-06-2018

Wil je nog wat boeken kopen voor de zomer? In de Stadkamer in Zwolle is het Zomersale!

 

 

Op woensdag 12 september start weer de training "Meer leren in minder tijd". De training is bedoeld om leerlingen meer te laten leren in minder tijd. De training zegt niet dat leerlingen vanaf nu geen huiswerk meer hebben. In tegendeel, huiswerk maken is de sleutel tot succes op de middelbare school. Maar het moet wel leuk blijven en daar helpt deze training bij. De meeste kinderen geven aan dat ze óf een leven hebben óf goede cijfers op school. “Meer leren in minder tijd” geeft je tips om beide te combineren.

De jongens maken een opdracht
Oefenen voor de toets

14-06-2018

Mag jij in deze warmte ook weer aan de slag met de Cito toetsen? Neem een flesje water mee naar school en zet hem op! Leerplein Zwolle wenst alle kinderen veel succes bij de Cito toetsen!

Mei 2018

Leerplein Zwolle bestaat 5 jaar

 

Vandaag bestaat Leerplein Zwolle precies 5 jaar en dat wordt met de kinderen uitgebreid gevierd! Iedereen krijgt een cadeautje en wat lekkers! Op naar het volgende jublieum!

Christian de Vries
Traktaties voor de leerlingen
AVG

01-05-2018

Christian de Vries is vandaag gestart als studiecoach bij Leerplein Zwolle

 

30-05-2018

Juf Sanne is druk bezig met de voorbereidingen van de traktaties

 

01-05-2018

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Vanaf dat moment geldt in de hele Europese Unie dezelfde privacywetgeving.

 

 

© 2018 Leerplein Zwolle