Woordvindingsprobleem
Leerplein Zwolle geeft bijles, huiswerkbegeleiding, logopedie en trainingen voor kinderen van de basisschool en het voortgezet onderwijs.

Leren is leuk, ontwikkelen is fijn, ik mag mezelf zijn!

Vragen?

Bel 06-40292289

 

Woordvindingsprobleem

 

Iedereen kent dit probleem wel: je kan even niet op een bepaald woord komen, terwijl deze op het puntje van je tong ligt. Je weet vaak de betekenis van een woord wel, de klank of de beginletter. Vaak schiet het woord dat je zocht je op een later moment weer te binnen. Wanneer een kind hier erg vaak last van heeft, ook met woorden die erg voor de hand liggen, meer dan leeftijdsgenoten, heeft hij of zij waarschijnlijk een woordvindingsprobleem.

 

Dit is dus een probleem waarbij je een bepaald woord niet kan vinden, zoals de naam al aangeeft. Als je kind stottert, betekent dit niet dat hij een woordvindingsprobleem heeft. Hij heeft meer moeite om woorden goed uit te spreken, maar hij heeft meestal geen problemen om een woord te vinden. Vaak kan je zelf goed merken of je kind last heeft van een woordvindingsprobleem en soms kan je kind het zelf ook aangeven: hij of zij zal dan zelf aangeven dat hij moeite heeft om op bepaalde woorden te komen, terwijl hij aangeeft het woord wel te kunnen omschrijven of in zijn gedachten kan zien.

Kenmerken van woordvindingsproblemen

Doordat iedereen wel eens niet op een woord kan komen, dus ook kinderen, vinden veel mensen dit normaal. Zodra je kind erg veel moeite heeft om een woord te vinden en deze na een tijdje nog niet weet, heeft hij een woordvindingsprobleem. Dit niet-op-een-woord-kunnen-komen is natuurlijk niet het enige kenmerk van een woordvindingsprobleem, maar is natuurlijk wel het belangrijkste kenmerk van dit probleem.

 

Nog meer kenmerken van een woordvindingsprobleem zijn:

  • Je kind zegt veel woorden als ‘eh’, ‘hoe heet dit ook alweer?’ en ‘je weet wel’. Hiermee probeert tijd te rekken om uiteindelijk toch op het woord te komen.
  • Je kind blijft ergens in de zin steken en herhaalt een stuk van de zin om deze toch nog aan te kunnen vullen. Het kan ook gebeuren dat je kind helemaal niet op het woord kan komen en daarom de hele zin verandert om zo dat woord niet hoeven te gebruiken.
  • Je kind gebruikt vaak gebaren om zo het woord als het ware ‘uit te beelden’. Dit komt doordat je kind dit woord wel in zijn gedachte ziet.
  • Je kind gebruikt vaak woorden als ‘dit’ en ‘dat’ om het woord te omschrijven of aan te wijzen.

 

Oorzaken van woordvindingsproblemen

Doordat veel mensen dit soort problemen hebben, maar dan in veel lichtere mate, denk je vaak niet aan een ernstige oorzaak. Soms is de oorzaak van een woordvindingsprobleem iets ernstigs, zoals hersenletsel, maar dit is niet altijd het geval. Een meer onschuldige oorzaak is een taalachterstand. Je kind beheerst de taal minder dan leeftijdsgenoten, waardoor hij ook minder woorden kent en dus moeilijker op een woord kan komen. Als dit de oorzaak is, zal een mogelijk woordvindingsprobleem verholpen zijn, wanneer de taalachterstand van je kind is verminderd. In de meeste gevallen is een woordvindingsprobleem echter niet te verhelpen, doordat deze het probleem is van een (licht) hersenletsel.

 

 

© 2018 Leerplein Zwolle